Vad är mun till mun (Word of Mouth) marknadsföring?

Du har säkert hört begreppet mun till mun marknadsföring tidigare, om inte annat dess engelska översättning Word of Mouth, eller WOM som det också förkortas.

Precis som namnet antyder är mun till mun marknadsföring till exempel där konsumenter delar information om en produkt eller organisation med varandra, via att de pratar med varandra. Kommunikation på nätet och sociala medier innehåller mycket WOM. Det är en stor del i modern marknadsföring. Traditionell mun till mun marknadsföring innebär att en person pratar med en annan såsom i en alldaglig konversation, antingen direkt eller via telefon.

På nätet blir word of mouth icke-verbal men det sprids snabbare. Sociala nätverk som Facebook och Twitter, att gilla ett inlägg, dela länkar till sina vänner, lägga ut bilder på produkter eller som taggar organisationer är alla del av WOM.

Så hur kan din organisation eller företag implementera mun till mun marknadsföring i era kampanjer och för att bygga varumärket starkare? Här nedan lägger vi fram 7 förslag som du kan använda dig av.

1. Uppmuntra till Innehåll som genereras av användarna (User Generated Content, UGC)

En majoritet av konsumenterna tycker att UGC är något positivt och ser det som en bra indikator på ett starkt varumärke de litar på.

Hur kan du uppmuntra till UGC?

  • Skapa en unik Hashtag för ditt varumärke som använadarna kan tagga
  • Uppmuntra till att posta bilder, videor eller annat material på sociala medier för en chans att få tex en gåva, rabatt eller att få synas i ditt nätverk.
  • Skapa en långsiktig plan där du bygger din egen community genom att visa upp UGC på din hemsida.

2. Uppmuntra och dela kundernas recensioner av ditt varumärke

Idag ser många produkter snarlika ut och om ditt varumärke inte har en framstående image såsom Apple eller Nike blir det svårt att producera vad som helst och hoppas på försäljning. På nätet kvantifieras allting från prissajter till rejtingsajter. Se till att du ligger steget före och redan innan leverans av din produkt förstår dina kunders smärtpunkter, hantera dessa proaktivt och du kommer få bra recensioner att visa upp.

Du kan be dina kunder recensera dig på plattformar som:

  • Yelp
  • TrustPilot
  • Rejta
  • Reco

Välj 1 att börja jobba med. När du har samlat in en del recensioner så kan det vara fördelaktigt att visa upp dem på din sajt (oftast genom ett API).

Tänk på att aldrig svara på dina recensioner med en negativ attityd, det gör bara saken värre. Kunden har kanske inte alltid rätt, men när saker tas ur sitt kontext och du försöker försvara en dålig service så har du alltid fel (i potentiella kunders ögon).

3. Publicera produkt ratings på din hemsida

Om du säljer produkter eller tjänster och du tillåter dina kunder att recensera dem kan det vara läge att publicera dessa på hemsidan. Det gör att du skapar en form av tillit gentemot andra som inte ännu är kunder. Om du kommer till en hemsida och ser att andra har lämnat sin åsikt säger det två saker (givet att recensionen är positiv); 1) Andra personer tycker om produkten/tjänsten och 2) andra har faktiskt köpt av dig sen tidigare, vilket betyder att det inte är en okänd sida som dina potentiella kunder landat på.

Du kan titta på företag som Amazon eller Appstore (iTunes) som gör detta fantastiskt bra. Men tänk på alla tjänster du själv kanske använder där rekommendationer spelar en stor roll. Som tex. Hotellsajter som Booking.com eller hotels.com. Möjligtvis kollar du på film emellanåt och lyssnar då på både kritiker men även tittarrecensioner.

4. Ge dina besökare ett incitament

Ett exempel på mun till mun marknadsföring är när du kan ge dina kunder ett incitament till att sprida ditt varumärke. Så säg att om en kund rekryterar en ny kund, får båda 10% rabatt på sitt nästa köp. Människor är ofta benägna att ge något tillbaka om de först har fått något själva. Var dock försiktig så du inte skapar ett pyramidspel, vilket kan få andra konsekvenser.

5. Skapa ett affiliateprogram

Affiliatemarknadsföring har vi beskrivit tidigare, men det handlar kort om att för varje person som handlar genom en affiliatelänk betalas ut en liten provision till den person eller företag som marknadsför den länken. Det finns populära affiliatenätverk som Adtraction eller Tradedoubler. Men du kan också etablera ett eget program bara för din hemsida. Det positiva är att om du erbjuder bra utbetalningar till dina affiliates kommer de sprida ordet åt dig, det är också ett bra incitament för influencers att börja marknadsföra ditt varumärke. Det enda du ska ha i åtanke är att du snabbt tappar kontrollen på hur och i vilka sammanhang ditt varumärke visas. Det är viktigt att sätta upp regler och avtal för hur det får användas men ännu viktigare är hur du själv kan se till att det avtalet efterlevs – vilket är en fördel med att använda ett redan etablerat nätverk som har den typen av infrastruktur.

6. Knyt an influencers och kända personer i din nisch

Den som någonsin jobbat med influencers skulle nog hålla med om att det är otroligt svårare idag än det var för 2-3 år sedan att hitta och knyta an influencers. Anledningen är för att företag fått upp ögonen för det och gör det idag på en massiv skala. Samtidigt har många duktiga influencers antingen lärt sig att det är en industri och de behöver en organisation kring sig (dvs. En gatekeeper som du behöver komma förbi) eller så sitter de fast i ett jobbigt avtal.

Men om du kan börja hitta influencers som vill jobba med dig är det en guldgruva om du lägger ner tid och engagemang. Inte minst får du direkt tillgång till deras målgrupp (som också är din) där du kan få insider-info och skapa din egen armé av influencers som marknadsför dina varor.

40% av konsumenter i USA uppger att de har köpt en vara efter att den blivit marknadsförd eller recenserad av en influencer på antingen Instagram, Twitter eller YouTube.

7. Erbjud en unik upplevelse

När det väl gäller är det oftast de lite unika, kontroversiella eller utstickande kampanjerna som verkligen skapar intresse, eller bygger mycket WOM – de går viralt.

Om du kan ge dina konsumenter något minnesvärt kommer de med stor sannolikhet vara mer troliga att dela den med sina vänner och familj.

Snabba insatser du kan göra för att skapa mun till mun marknadsföring

  • Identifiera och ta väl hand om dina toppkunder
  • Be om recensioner när det går bra
  • Använd social media som en kanal
  • Se till att alltid ge lite extra och gå utöver förväntningar
  • Använd verktyg för att automatisera processer och förenkla ditt jobb

Lämna en kommentar

Prenumerera!

Ta del av vårt nyhetsbrev och få notiser när nytt material blir tillgängligt