Vad är sociala medier och hur ska du arbeta med det?

Du är med stor sannolikhet insatt i att det finns sociala medier. Även om du undrar frågan vad är sociala medier, finns det en viss sannolikhet i att du kan nämna några plattformar som bygger på sociala medier. Facebook, Instagram, YouTube och Twitter är bland de största nätverken för sociala medier.

Men låt oss först svara på frågan…

Vad är sociala medier?

Sociala medier är webbplatser, applikationer eller medium där besökare kan interagera med varandra. Sociala medier bygger i nästan alla fall på användargenererat innehåll och omfattar bland annat internetforum, sociala nätverk, bloggar, vloggar, wikier, podcasts men även artikelkommentarer.

Vad är social media marknadsföring?

Social marknadsföring är ett kraftfullt sätt för företag av alla storlekar för att nå fram till kunder och klienter. Dina kunder interagerar redan med varumärken via sociala medier, och om du inte pratar direkt till din målgrupp via sociala plattformar som Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest kommer du tappa marknadsandelar till konkurrenter. Bra marknadsföring på sociala medier kan skapa en ny kanal till intäkter för ditt företag, skapa hängivna varumärkesförespråkare och till och med driva försäljning.

Social media marknadsföring, eller SMM, är en form av internetmarknadsföring som innebär att skapa och dela innehåll på sociala medier nätverk för att uppnå dina marknadsförings- och varumärkesmål. Marknadsföring av sociala medier omfattar aktiviteter som att skicka text och bilduppdateringar, videor och annat innehåll som driver engagemang, det inkluderar även annonser.

Vad är en social media kampanj?

En social media-kampanj är en samordnad marknadsföring för att stärka eller hjälpa till med ett affärsmål med hjälp av en eller flera sociala medier. Kampanjer skiljer sig från det dagliga sociala mediernas insatser på grund av deras ökade fokus, inriktning och mätbarhet.

Målet med en kampanj kan vara att:

  • Få feedback från dina användare
  • Bygga en lista för e-postmarknadsföring
  • Öka besökare till din hemsida
  • Öka engagemang för ditt varumärke
  • Driva försäljning

Kritik emot Social media

Överanvändning av sociala medier har likställts med missbruk och bidrar till ouppmärksamhet, stress och svartsjuka. Kraftigt social mediaanvändning har kopplats till depression. Sociala medier som ett utlopp för vilseledande information och lögner har blivit väl dokumenterade.

Vilka sociala nätverk är bra att ha koll på?

  • Facebook: Det största (2019) sociala nätverket. En plattform där du kan registrera en profil, ladda upp bilder och video, skicka meddelanden och lägga ut inlägg till dina vänner. Använd Facebook för att engagera dig i grupper och prata med din målgrupp i där diskussionen sker.
  • Twitter: Twitter identifieras som en mikroblogg där du kan skicka så kallade tweets till medlemmar av plattformen. Alla kan läsa dem men du behöver följare för att synas. Ett tips är att söka efter ämnen som du förknippar med ditt varumärke. Twitters styrka är att du kan dyka in i pågående diskussioner och ge din egen input på ämnet, om du bidrar med tillräckligt mycket värde för de andra personerna i diskussionen kan du ofta peka dem mot din webbsida eller ditt erbjudande.
  • LinkedIn: En social media främst för en företagande- och arbetande community. Målsättningen är att göra medlemmarnas CVn eller åtaganden mer tillgängligt för företag som vill rekrytera eller knyta kontakter med sin målgrupp. En idé är att starta din egen grupp kring ett nischat område. Men även att skriva unika rapporter och dela dem i ditt flöde kan vara positivt för att etablera din auktoritet inom ett område. Med en Pro-medlemskap kan du också skicka meddelanden till personer och marknadsföra till dem direkt, men det är svårare att skapa en effektiv strategi.
  • Reddit: Ett socialt nätverk med mikro-communities (kallas Subreddits). Sidan fungerar som en samling av forum som kureras och drivs av Reddits egna medlemmar och moderatorer. I största utsträckning behandlar varje subreddit ett specifikt ämne eller smalt område. Reddit har ett röstsystem där om du ogillar ett inlägg eller en kommentar kan du rösta ned och tvärtom ifall du gillar det. Tips är att skriva insiktsfulla inlägg och oftast kan du marknadsföra dig på samma gång. Undvik uppenbar marknadsföring som oftast får dåligt mottagande.
  • Pinterest: En social media hemsida där du delar och kategoriserar bilder från nätet. Du kan skriva en kort beskrivning men fokus ligger på det visuella. Om du sedan klickar på en bild kommer den ta dig till källan, dvs bilden är en länk till en hemsida där bilden är publicerad. Hur ska du då använda Pinterest? Börja med att bygga dina egna boards (vad de kallar kategorier) nischa dem. Börja nätverka med andra ägare till boards och be om att få pinna (att göra inlägg) på deras boards och kollaborera för att skapa utomstående intresse för dina boards, detta i sin tur leder till trafik till din hemsida. Glöm inte att använda Hashtaggar och skriva bra beskrivningar med sökord.

Det finns flera listor över fler sociala medier, men här är en som är användbar.

Lämna en kommentar

Prenumerera!

Ta del av vårt nyhetsbrev och få notiser när nytt material blir tillgängligt