Vad du som nybörjare bör veta om social media marknadsföring

Det finns otroligt många variabler som ingår i social media marknadsföring men en sak är säker:

Utan tillit kommer ingen köpa

Du kommer få svårt att sälja dina produkter eller tjänster om din målgrupp inte litar på dig.

Social media marknadsföring blir riktigt effektivt om du lyckas knyta an till personer. Du vill bygga relationer och tillit från de som vill följa dig eller ditt varumärke. Förklaringen är egentligen inte svårare än namnet; Social Media. Du vill etablera den sociala aspekten kring den media (content) du producerar.

Oavsett om du skapar konst, säljer produkter, visar foton eller skriver blogginlägg finns det en social plattform som är bäst lämpad.

“Not all content is created equal”

Vad är det senaste du producerade online? Kan vara en bild, ett inlägg eller en kommentar på LinkedIn eller Facebook. Fråga dig sen vilket värde ditt content adderade till dina följare? Om du uttryckte din åsikt eller delade subjektiv information var värdet troligtvis väldigt lågt. Tyvärr är den hårda sanningen att personliga åsikter på sociala medier är värda väldigt lite förutom i två fall: 1) du är redan känd och har en stor följarbas eller 2) din åsikt var mycket kontroversiell. Åsikter eller Content generellt kräver substans och objektivitet för att var användbara.

På sociala medier finns det miljontals citat, roliga bilder, kampanjer på LinkedIn, semestrar på Instagram och varje minut laddas det upp mer. Att ladda upp ditt eget content bara för sakens skull, dvs att ladda upp, kommer inte generera mycket resultat. Och kom ihåg att det också måste bidra med värde för läsaren.

Nu är det givetvis ditt konto och du laddar upp vad du själv tycker passar ditt konto. Men om du tittar på andra framgångsrika varumärken som byggt olika typer av närvaro har de nästan alla gemensamt att de tillför någon form av värde för sina läsare – oavsett om det är i form av underhållning, inspiration, utbildande eller annat.

Vem sitter på andra sidan?

Vem är det du egentligen pratar till? Den mest effektiva typen av Content har en ideal kund eller besökare i åtanke. En specifik kundprofil de vill nå ut till.

Varför?

Därför att människor är olika och generellt sätt är det enklare att engagera med något som tilltalar mig som läsare. Ponera att du följer en e-handels instagramkonto, de säljer fotbollsartiklar och postar dagligen information och kuriosa om fotbollsspelare och deras outfit. Du som följare uppskattar deras förmåga att förse dig med underhållande innehåll om dina favoritspelare, som tack för deras arbete accepterar du att de emellanåt lägger ut en bild på deras produkter (annons) och hänvisar till sin e-handel. Sen en dag lägger de ut bilder på inredning. Du som fotbollsälskare är inte alls intresserad av inredning och väljer att avfölja kontot, inte minst sluta engagera dig med deras content.

På samma sätt kommer inte inlägg som handlar om backpacking inte ha samma effekt på en nybliven mamma än för en student som vill ut och resa.

Människor svarar olika på samma content – egentligen är nog de flesta medvetna om detta och ser det som sunt förnuft, ändå är det så många företag som agerar helt emot logiken och lägger ut precis vad som helst.

Vilket inflytande har du?

Du vill inte bara skapa ett tillfälligt intryck i ögonblicket de scrollar förbi ditt inlägg, du vill skapa en ihållande påverkan åtminstone tills du kan räkna hem ditt ROI.

En ny besökare eller potentiell kund kommer osannolikt köpa av dig första gången de besöker dig. Generellt sett tar det ett par gånger innan de vant sig vid ditt varumärke, byggt upp tillit och slutligen övergår till att genomföra ett köp. Faktum är att detta går att se och mäta i Google Analytics.

Lägg ut värdefullt Content på en regelbunden basis inom samma nisch och dina besökare kommer återgälda dig med sin uppmärksamhet och tillit.

Va tålmodig och uthållig

Det är lätt att falla för enkla genvägar som att köpa låtsasföljare (fake), views, likes osv. GÖR INTE DETTA! Du kommer ångra dig senare när du upptäcker att dina 10.000 nya följare på Instagram aldrig gillar eller kommenterar på dina inlägg. Användarna på Instagram, Facebook, YouTube eller andra plattformar är inte dumma. De kommer se att dina inläggs engagemang inte matchar dina följare (tro mig, folk är extremt vana vid att uppfatta vad som kallas för engagement ratio*).

Försök att inte tittar för mycket på din statistik så som antal följare eller gilla-markeringar. Vad som är viktigast är att du fokuserar på att producera kvalitativ Content och kontinuerligt. Tänk på att dina 100 följare kan vara 100 intresserade potentiella kunder – riktiga människor.

Engagement Ratio är hur stor procent som gillar, kommenterar eller på något sätt engagerar sig med ditt content i relation till dina följare. På exempelvis instagram är det (gilla-markeringar + antal kommentarer) / följare.

Lämna en kommentar

Prenumerera!

Ta del av vårt nyhetsbrev och få notiser när nytt material blir tillgängligt