Varför du ska ha en professionell hemsida!

De flesta av oss förstår betydelsen av en hemsida och varför det är så viktigt att “finnas” online. Det gamla talesättet “syns du inte, finns du inte” är ett citat som är mer aktuellt idag än någonsin. 

Kanske känner du att det funkar utan en, företaget tuffar på och behovet av en hemsida känns inte så prioriterat, eller så har det hamnat långt ner på din “Att göra” lista. Det kan också vara så att du har en hemsida, med endast det mest basala kring dig och ditt företag. Resonemanget “jag är ett litet företag och är inte i behov av en stor, pampig designad hemsida”. 

Känner du dig träffad på något sätt av texten ovan, så måste du förstå vikten av, inte bara att ha en hemsida, men också hur viktigt det är att ha en bra och välgjord hemsida.

Första intrycket är alltid det Viktigaste!

Oavsett situation, så är första intrycket något som sätter sig på näthinnan. När en kund får nys om ditt företag och vill veta mer, så är första steget att de kollar upp dig på nätet, förutsatt att du finns där. I stort sett alla situationer, så kommer potentiella kunder att ta första steget via nätet. Det är därför det är ett måste att finnas online idag. 

När en kund väl hamnat på din hemsida så vill du självklart att de ska stanna kvar. Genom en bra hemsida, med tydlig struktur och en röd tråd, skapar du konverteringar och guidar kunden vidare till en potentiell affär. Tänk dig hur IKEA har designat sina butiker. Det är ingen slump att de ser ut som de gör, det samma gäller en hemsida. Lämna inget åt slumpen!

Syns du så finns du

Låt oss säga att en person inte specifikt letar efter just ditt företag eller din hemsida. Personen i fråga kanske söker en vara eller en tjänst men vet inte riktigt vart den ska vända sig. Med hjälp av en optimerad hemsida kan du påverka och se till att sannolikheten för att de ska hamna på just din hemsida ökar. Genom att tänka på SEO (Search Engine Optimisation), kommer din hemsida sticka ut och hamna högre upp bland sökresultaten på exempelvis Google. Statistik visar att ca 60% av alla klick hamnar på de tre första sökresultaten. Ju högre upp, desto större är chansen att du får besökare. 

Interagera med dina kunder via din hemsida

Det handlar inte bara om att få nya besökare att bli kunder, du måste också bibehålla och ta hand om dina nuvarande kunder. Det finns olika sätt att göra detta på, antingen genom att ha en medlemsportal, göra utskicka via mail, att lägga ut artiklar inom din specifika bransch eller dela med dig av bilder från olika uppdrag eller events. Det skapar en relation mellan er som är fördelaktig för båda parter och som inte kostar dig mer än tid och lite energi. Enligt forskning kostar det upp till 6 gånger så mycket att få en ny kund än vad det kostar att bibehålla en kund. 

Fem anledningar till att ha en professionell hemsida!

Det skapar förtroende

Folk är överlag ofta skeptiska och rädda för att bli lurade. När de besöker en hemsida som är professionell och välplanerad ingjuts ett förtroende hos besökarna som gör att de vågar fortsätta utforska hemsidan. 

Stärker varumärket

Idag finns det mängder med alternativ till färdiga mallar för hemsidor osv. Även om detta är ett billigt och lätt alternativ att köra på kanske det inte gör ditt varumärke riktigt rättvisa. Genom att satsa lite extra och få mycket mer kan en professionell designer bygga hemsidan runt ditt företag och på så vis få hemsida att förmedla vad varumärket står för. Det gör också att du sticker ut i en djungel av företag vilket kan leda till fler kunder och högre försäljningssiffror. 

Användarvänlighet

Forskning visar att konsumenter idag tenderar att ta beslut baserat på intuition vilket gör att instinkt har en drivande kraft när ett köpbeslut tas. 

Om besökarna inte får en postiv känsla när de besöker din hemsida kommer dem troligtvis att söka sig därifrån. Förmedlar hemsidan istället en positiv känsla och en bra användarupplevelse är chanserna stora att de stannar kvar vilket i sin tur kan leda till att besökaren omvandlas till en kund.

Optimerad för olika enheter

Allt fler och fler använder idag sina mobila enheter för att surfa på nätet eller när de shoppar osv. Mobilen är ständigt nära till hands och därför ett självklart val. Att ha en hemsida som kan anpassa sig till olika enheter är A och O idag. Det ska vara lika bra användarupplevelse på den stationära datorn som på mobilen och allt där emellan. 

Fler kunder

En välplanerad och strukturerad hemsida har möjligheten att generera trafik under dygnets alla timmar. Finns det tillräckligt med CTA (Call to actions) på hemsidan för att effektivt leda besökarna vidare igenom de olika försäljningskanalerna eller informationsstegen. Vart är det mest effektivt att ha dessa CTA? Det är en hårfin gräns mellan en effektiv konvertering eller att bli en tjatig och upprepande hemsida som troligtvis leder till att besökaren får nog och lämnar. 

Tanken med denna artikeln är att inbringa lite mer klarhet i varför en hemsida är viktigt och betydelsen av en välgjord hemsida. Alla kan skapa en hemsida, men alla kan inte skapa en bra hemsida. Att investera i en professionell hemsida är väl värt det!

Lämna en kommentar

Prenumerera!

Ta del av vårt nyhetsbrev och få notiser när nytt material blir tillgängligt